سازمان برنامه و بودجه کسری ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی را تکذیب و اعلام کرد: بیش از ۹۷ درصد منابع وصول و مصارف تا پایان سال انجام می شود.

سازمان برنامه و بودجه: کسری ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی بودجه دروغ است

به گزارش قدس آنلاین، سازمان برنامه و بودجه در واکنش به کسری ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی، اعلام کرد: بر اساس عملکرد نه‌ماهه سال جاری، بودجه با هیچ‌گونه کسری مواجه نبوده و پیش‌بینی وصول منابع و مصارف تا پایان سال نشان می‌دهد بیش از ۹۷ درصد منابع وصول و مصارف نیز در این سقف انجام خواهد شد.

بر اساس این گزارش، جریان‌هایی که دولت مورد حمایت را با کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی تحویل داد و تمام متغیرهای اقتصادی در طول مدیریت آنها سقوط کرد گویا از اداره ایران بدون استقراض همراه با انجام تعهدات بر زمین‌مانده دولت قبل برآشفته و مدعی کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی شدند. دولت سیزدهم سنت غلط استقراض و چاپ پول و تحمیل تورم ۶۰ درصد بر مردم را برچیده و این در حالی است که عملکرد ناصواب دولت‌های گذشته مانند آینده فروشی و انتشار بی‌رویه اوراق کار را سخت کرده است.

دولت سیزدهم سال گذشته علی‌رغم اینکه در زمان تحویل ۶۰ هزار میلیارد تومان در خزانه بدون اعتبار مانده، ۵۴ هزار میلیارد تومان تنخواه بانک مرکزی هزینه شده و هزینه تسویه اوراق ماهانه تا ۱۷ هزارمیلیاردی تومان رسیده بود با تمرکز بر درآمدهای پایدار و کنترل هزینه‌ها هم تعهدات را انجام و هم بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به بخش عمرانی و اشتغال اختصاص داد. رویکردی که در سال جاری هم تداوم خواهد داشت. عملکرد نه‌ماهه وصولی منابع و پرداختی مصارف در سال جاری بر اساس گزارش خزانه‌داری کل نشان از تراز منابع و مصارف دارد.

در نه‌ماهه، ۸۶ درصد منابع وصول و مصارف نیز به نحوی در این سقف پرداخت شده که هیچ‌گونه اخلالی در پرداخت‌ها و سایر هزینه‌های اجتناب‌ناپذیر به وجود نیامد. در بخش عمرانی نیز با تدابیری که انجام شده در ۶ ماه دوم روند پرداخت‌ها سرعت گرفته و این روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

با وجودی که استفاده از تنخواه، امری قانونی و استفاده از آن در دولت‌های گذشته مرسوم بوده اما عملکرد نه‌ماهه سال جاری نشان می‌دهد که دستیابی به بودجه بدون کسری با مدیریت منابع و مصارف بدون استفاده از تنخواه بانک مرکزی محقق شد. در شرایطی که ایران به امیدآفرینی و انسجام ملی نیاز دارد، جریان‌های سیاسی باانگیزه‌های خاص و بدون اطلاع دقیق شبه افکنی نکرده و منافع ملی را در پای اغراض جناحی و سیاسی به مسلخ نبرند.

منبع: بورس پرس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.